Parking ~ 4411 - The saga continues...

Op vrijdag 4 mei 2012 was het eindelijk zover: Parking ~ 4411 was beschikbaar in de App Store. Feestvreugde alom: eindelijk een app waarmee je gebruik kon maken van het 4411 parkeersysteem (o.a. in Antwerpen, Brugge, Oostende, ...) zonder extra SMS kosten. De app gebruikt de 4411 web interface om parkeersessies te starten en te stoppen.

Op dinsdag 8 mei 2012 kwam de eerste donderslag. Lithic BVBA stuurde ons een email met de "vraag" waar onze GPS data vandaan kwam (i.e. de locaties van de parkeermeters). De email insinueerde dat de data onrechtmatig verkregen was, en dat we verdere stappen konden verwachten. Wij antwoordden keurig dat de data van de 4411 website komt (ze hebben een lijst van alle parkeermeters met de straatnaam waarin deze zich bevindt. Gegeven deze data is het redelijk eenvoudig om dit om te zetten naar GPS locaties.).

Op vrijdag 11 mei 2012 kwam dan de finaleslag. Belgacom NV stuurde ons een ingebrekestelling die meldde dat de app inbreuk maakte op een geregistreerd logo en naam en dat de app insinueerde een officiële Mobile-For app te zijn (hetwelk raar is - de app toont duidelijk dat ze ontwikkeld is door Netwalk, en dat wij niet gelieerd zijn aan Mobile-For noch 4411!). Na enig over en weer bellen bleek dat de naam 4411 op 11 mei 2012 geregistreerd werd (i.e. de dag van de ingebrekestelling!) Van boerenbedrog gesproken. Het logo bleek achteraf inderdaad geregistreerd, maar de zoekfunctie in het merkenbureau levert geen resultaat m.b.t. het 4411 logo. Zoeken op het registratie nummer levert dan wel het resultaat op - en inderdaad - het logo is geregistreerd. Mea culpa, inderdaad - maar niet evident om te vinden (het logo dat 4411 in de praktijk gebruikt bevat vooral de groene vlinder-man, en niet zozeer het Parkeer-WiFi symbool). We vroegen aan Belgacom (die eigenaar is van Mobile-For, hetwelk het 4411 systeem uitbaat) of het voldoende was om de app te resubmitten met gewijzigde naam (sic) en logo, maar blijkbaar volstond dit niet. De app mag niet meer in de App Store van Belgacom.

Aangezien wij geen zin (en zeker geen geld) hadden in een juridisch gevecht met de telecomreus Belgacom, besloten we op zaterdag 12 mei om 12.30 om de app offline te halen (Belgacom gaf ons 24u tijd om de app te verwijderen).

Op maandag 14 mei 2012 ging men bij Belgacom een stapje verder. De web interface van 4411 werd aangepast - met een extra random element in de login-form, waardoor de bestaande app-gebruikers niet meer konden inloggen. De gebruikers hebben nu dus een nutteloze app.

Ondertussen hebben wij niet stil gezeten. We hebben een opensource API gemaakt (beschikbaar op Github) die het via een RESTful API mogelijk maakt om in te loggen op het 4411 systeem (met de nieuwe login-form) en hebben de app aangepast om gebruik te maken van die opensource API (en dus niet rechtstreeks meer met de 4411 website). Voordeel van dit systeem is dat we de eventuele wijzigingen van 4411 direct kunnen opvangen en fixen zonder een nieuwe versie van de app te submitten. De code van de API is opensource, zodat security experts kunnen zien dat er met de login credentials niets gebeurd (i.e. ze worden enkel gebruikt om naar 4411 te sturen) en dat alle communicatie over SSL gebeurt.

De app update is reeds naar Apple gestuurd ter approval. Met wat geluk is deze volgende week geapproved, en kunnen we de update aanbieden aan de gebruikers.

 

Excuses voor alle ongemak,

Tom.